fredag 22. mai 2009

Tvillinger - dobbel glede




Å få tvillinger er dobbel glede! Vi fikk delvis sjokk da vi fikk beskjed om at vi skulle få 2!!! Finn Atle ble helt hvit i ansiktet og jeg var sikkert ikke så fin i fargen jeg heller. Gikk nok en uke før vi klarte å fordøye den glade nyhet.
Jordmora sa under ultralyden "må få gratulere dere" Finn Atle: "takk takk" Jordmora:"må få gratulere dere to ganger" Finn Atle: "jo takk med det holder med en gang" å smilte. Jordmora: "men her er det to, så da gratulerer jeg dere to ganger!!!!!!"
Ja og to var det og to kom ut.

Svangerskapet var ukomplisert, så jeg klarte å nyte graviditeten til det fulle med innkjøp og planlegging. Uken før de kom hadde jeg veldig vond rygg. Der bak lå Eric å sparket (den rakkeren) Gutta kom til verden 15. april 2005, 3 uker før termin. De sa da jeg kom til føden at jeg hadde vært flink og heldig som hadde klart å holde på de så lenge. Gutta var små (1910 og 2180) men som alle mødre sier: verdens fineste og perfekt barn. Ja det var de. Vi visste forresten ikke at det var 2 gutter (ville ikke vite:)

Da jeg og gutta kom hjem etter 10 dager på føden så bar det hjem til "oppgradert leilighet" (bytting av fliser over kjøkkenbenk og ny benkeplate, ny vask og kum, og down-lights var lagt på bad, gang og stue) Jeg visste ingenting så gråt av glede da jeg kom hjem. Her har gubben og fantastiske naboer kasta seg rundt å jobba til langt på natt for å bli ferdig til jeg kom hjem.

Tiden etter hjemkomst gikk til mating, skifting, kos og mye besøk. Det ble en del logistikk og rutiner, men du verden så bra det gikk. Det ble en del trilling, er jo ekstra stas å trille ei jumo- stor vogn. Da vi var ute i butikken, på senter o.l. kikket folk nyskjerrig i vogna. åååååååå....er det to? (ja ser du ikke det, dumt spørsmål egentlig...) Er det gutter? (JA DE ER BEGGE KLEDD I BLÅTT, så hva tror du?? sa ikke det da!!hehe) Det ble mye oppmerksomhet, men veldig hyggelig det da.

16. mai, 4 uker etter gutta kom verden fikk vi overraskende besøk fra nord. Pappa, brodern, Hilde og Frøya (bare 1 uke gammel) kom på besøk. Jeg ante "fred og ingen fare" og der sto de på døra med flagg og blomster. Ble sååå overrasket, men så gøy det var. Finn Atle visste om dette og hadde fått beskjed om å holde tett, å det klarte han. Gutta fikk nytt søskenbarn 3 uker etter de kom til verden, så Frøya og gutta er "tett" og det er skikkelig gøy. Og pappa fikk 3 barnebarn på 3 uker. Steike! 17. mai ble feiret sammen med familien og ingeting var bedre for ei nybakt mor.

Gutta vokste og vokste og sommeren gikk fort. Sommeren 2005 var fryktelig varm med mye godt vær, så gikk mang fine turer. Ei venninne sa til meg at det kommer til å bli en "hvit" sommer (å bare sitte inne å mate og ikke få sol på kroppen mente hun) Men så brun har jeg aldri vært som den sommeren, var ute å trille og trillet.
Høsten 2005 var det dåp og stort sett alle som ble bedt kom fra nord, sør og utlandet. En flott dag sammen med familien i et strålende solskinn.

Gutta begynte i barnepark da de var 1 1/2, og der var de fra 10-14. Da koset mor seg hjemme med huslige sysler, turer på senter og på cafè. Så begynte gutta i barnehage da de var 2 1/2 å mor måtte tilbake i jobb igjen. Utrolig hvor fort tiden har gått. Det har vært en fantastisk tid og utrolig mye glede. Vi har fortsatt veldig mye å se frem til med disse karene. Gleder meg!

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med blogg LIse:) Syns du er flink jeg, her skal jeg se innom flere ganger.

    SvarSlett
  2. Gratulerer med blogg Lise. Kjempeflott! Her skal jeg se innom flere ganger!! God helg.

    SvarSlett